Робота з референс менеджерами

 

Для організації власної бібліотеки наукової літератури з певної тематики користуються так званими референс менеджерами (reference manager) (гіперпосилання з репозитарію), які не тільки відформатують літературу за певним стилем але можуть і оформити статтю за технічними вимогами журналу (якщо вам пощастило працювати в певних галузях науки).

Існує чимало референс менеджерів: JabRef, Papers, Paperpile, ReadCube, Referencer, Zotero, Mendeley, EndNote та ін. У кожного з них є певні переваги і недоліки, деякі з цих програм - платні. Тому часто вчені користуються кількома продуктами одночасно або з часом починають використовувати альтернативну програму.

Mendeley - безкоштовне програмне забезпечення для управління бібліографічною інформацією, яке дозволяє зберігати і переглядати дослідницькі роботи в форматі PDF, а також соціальна мережа для вчених.

Інструкція з використування референс менеджера Mendeley 

EndNote платна система управління бібліографічними даними, яка є продуктом компанії «Clarivate» і пов’язана з бібліографічною базою Web of Science. EndNote можна використовувати в якості стаціонарної програми для ПК або користуватися безплатним доступом до онлайн-версії менеджера EndNote - EndNote Click в обліковому записі сервісу Web of Science.

Спільною рисою всіх референс менеджерів є можливість виконувати три основні функції:

• збирати та зберігати інформацію;

• організовувати її зручним для користування чином;

• виводити в потрібному в даний час форматі.

Збір інформації (метаданих) можливий з сайтів бібліографічних баз даних, сайтів видань (імпорт), безпосередньо з pdf статті або вручну. Один раз додавши інформацію та перевіривши, що все розізналось вірно, вам уже не потрібно буде перенабирати цитату, що зменшує вірогідність технічних помилок.

Організація бази цитат дозволяє не тільки розмістити посилання і повні тексти в окремі групи та папки, але й додатково маркувати, наприклад, примітками певні частини публікації, щоб їх було зручно находити.

Експорт інформації можна поділити на три основних напрямки:

• обмін з іншими аналогічними програмними продуктами, що вкрай важливо, якщо ви міняєте програмне забезпечення;

• поширення інформації серед колег та можливість спільної роботи над публікацією;

• оформлення статті та списку використаних джерел за форматом певного видання (і можливість легкого переформатування в інший формат). Останнє зможуть оцінити вчені, яким доводилося хоч раз вручну переоформляти статтю в інший журнал, що дотримується іншого формату оформлення.

Загальна схема роботи така:

• знайшовши літературу за своєю тематикою, ви додаєте інформацію про неї в референс менеджер (одним із зазначених вище способів) і маєте можливість додати примітки або посилання на повний текст, або прописати в якому місці зберігається повний текст;

• при написанні наукової роботи в текстовому редакторі, використовуючи референс менеджер, розміщуєте посилання по тексту статті, вибираєте із запропонованих стилів формат необхідного журналу і програма форматує і посилання всередині статті, і список літератури за вказаним форматом. При необхідності переформатування в інший формат - вибираєте необхідний стиль в меню референс менеджера (як правило інтегрована панель в текстовий редактор), РМ зробить все за вас.

Почніть користуватися референс-менеджером і ви збережете багато свого часу!


Презентація «Референс менеджери як допомога в організації та зберіганні бібліографічних даних»

Вверх